Sider

onsdag den 18. april 2012

Små skud

På to af mine orkideer er der skud, ret mange.
Den ene har 7 og den anden 8 og jeg tænker,
 at de må kunne blive til nye planter.
Nu er det så bare det, at jeg ikke ved om det er muligt, 
hvordan jeg skal gøre og om det kan betale sig??
Er der nogen af jer der har prøvet det og er det lykkedes?



Forude venter 4 fridage ;-) 
Det skal blive så skønt, 
der er ikke planlagt de store ting, blot en tur til Ribe. 
Manden skal have ny cykel og jeg skal hente garn hos
Ribe Broderi og garn, 
noget jeg bestilte ved udsalget.

Den nye bog Sommerstrik af AD bliver bladret og bladret igennem,
 jeg har flere modeller jeg gerne vil lave men jeg kan ikke bestemme mig til
 hvilken en jeg først vil lave.
Det bliver også et par dage med ro, min stemme har det ikke godt
 og det er ved, at tage pusten fra mig, at jeg ikke kan snakke.

eg håber at jeg inden længe kan vise Mermaid i færdig stand,
 der har lige været et par udfordringer undervejs, men det lysner ;-)


15 kommentarer:

  1. Det lyder spændende med alle de stiklinger af orkideen, prøv med en lille plastpose med lidt orkidejord i og bind den op om stiklingen, for at se om den vil slå rod i jorden, inden du klipper den fra moderplanten. håber det lykkes for dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Lis
      Tak for tippet ;-) det er spændende om det nu vil lykkes for mig.

      Slet
  2. Det ser ud til der er rødder ved de små planter - de hedder faktisk "baby" på hawaiansk - kan bare ikke huske ordet..

    lad dem sidde til de har dannet rødder, der er ca. 10 cm lange - en forstøver er god til at gøre dem fugtige med. Når de så har den rette længde klippes stænglen de sidder på af 3-4 cm på hver side af den lille plante. Gør stænglerne bløde i vand, så de kan drejes rundt og forsigtigt presses ned i en potte, der lige akkurat er stor nok, fyld med orkidejord. de vandes og gødes som orkiderne ellers skal.
    God fornøjelse med ribetur og besøg hos Maren - der kan man hurtigt komme til at købe mere end planlagt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tina
      Tak for hjælpen, overså lige det med at jeg skulle klippe stilken af på hver side, det må jeg prøve ved de næste. Har plantet 2 og nu venter jeg spændt :-)
      Jeg kom fra Maren kun med det planlagte hihi

      Slet
  3. de hedder Keiki - måtte lige ind og slå det op..

    SvarSlet
  4. Det har jeg også prøvet. Jeg bruger samme metode som Frøken Tina beskriver. Ikke noget med plastic poser omkring. Orchideer kan lide luft omkring rødderne. Jeg har haft stort held med mine og foræret flere væk. Held og lykke med det :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Kirsten
      Jeg håber også at jeg har heldet med mig, det kunne være sjovt selv at drive dem frem.

      Slet
  5. Jeg har ikke grønne fingre desværre, så jeg må hellere afholde mig fra at give nogle råd om stiklinger. Jeg håber du får nogle dejlige fridage med masser af AD strik. Der er mange fine modeller at vælge imellem. God bedring med stemmen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak jeg har haft nogle dejlige fridage og nu venter weekenden som ekstra ;-)
      Stemmen har det lidt op og ned, med det er træls.

      Slet
  6. Jeg har det også lidt sådan med sommerstrik ..
    rigtig mange modeller jeg gerne vil strikke.
    Ubeslutsomheden er stor :o)
    hilsen Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Monaelisabeth
      Det er også mit problem, nu er der begyndt på noget helt andet ;-)

      Slet
  7. Jeg har orkider, men aner ikke noget om hvad man gør for at få stiklingerne til at vokse.

    God ferie med ADs sommerbog. Jeg har ønsket mig den i fødselsdagsgave :))
    Og god bedring

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu må vi se om jeg kan få dem til at gro, nu er de plantet og tiden skal vise om jeg har heldet med mig :-)
      Vi har haft nogle dejlige fridage og det har været godt for os.
      Stemmen har det lidt op og ned, jeg ved ikke rigtig hvad den vil.

      Slet
  8. Hej Majbritt - er det bedre med stemmen?
    Håber virkelig, at I nyder de fantastiske dage.
    Rigtig god weekend.
    KH Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jette
      Tak det kan du tro vi gør, altså nyder fridagene ;-)
      Stemmen, igår kunne jeg slet ikke sige noget, idag har det været bedre for indimellem at blive værer, så godt jeg ikke skal snakke i tlf med øre der har hørt bedre.
      God weekend
      kh osten

      Slet