Sider

lørdag den 8. marts 2014

Lørdag morgen startede med filøjserboller

Egentlig startede jeg igår aftes inden jeg smuttede under dynen. Dejen blev æltet godt og grundig sammen af min søde hjælper :-) hvorefter skålen blev sat i køleskabet til hævning natten over.

Vi har perioder hvor de bages ofte og bruges i madpakkerne, det er ikke nogen der kan spises mange af på en gang.

Weekenden byder på fødselsdags arrangement 15 år bliver vores store dreng. Tænk engang, at så mange år er gået som et knipseslag siden den marts dag hvor solen skinnede og han kom til verden, vores første guldklump. To dejlig børn, Katrine kom fem år senere.



Skulle i få lyst til at bage får i her opskriften.

Filøjserboller 
1750 gram mel
350 gram 5 korns blanding
300 gram havregryn
3 spsk salt
1 L kærnemælk
1 L vand
25 gram gær

Kan hæve ved stuetemperatur i min 4 timer eller kølig natten over.
Slå op og rids på toppen, efterhæve ca 30-45 min
Bages ved 225 alm i ca 20 - 25 min
Antal ca 40 stk.
Opskriften har jeg fåret af min mor tilbage i sept 08



6 kommentarer:

  1. Det lyder som en god opskrift. Tak for den. Vh Lykke

    SvarSlet
  2. så deilig å spise nystekte hjemmelagde rundstykker til morgenmat.Disse vil jeg prøve. ;-)

    SvarSlet
  3. Tillykke med din store søn. Hvor ser din hjemmebagte boller lækre ud - tak for opskriften!

    SvarSlet
  4. Hjertelig tillykke med din dreng. De bliver så hurtigt store. Tusind tak for opskriften.

    SvarSlet
  5. Der var de jo - dine filøjserboller fra IG. Dem vil prøve, når weekenden rammer os igen. Tak.....

    SvarSlet